HOW TO EXCEL IN CAREER WITHOUT IMITATING YOUR SENIOR

Development of  subordinates is a term often repeated in management parlance but, ironically, given a scant respect.On paper it’s attached much  importance and is supposed to be vital yardstick to measure managerial skills. Not surprisingly, most of the managers score “good marks” in the absence of subjective assessment. A subordinate’s   superior performance is credited to the manager. But the subordinate has to bear the responsibility for his inefficiency. This is a common phenomenon in most organisations. A select few understand the  potential of human assets and exploit it professionally, though.

In the engineering industry youths are inducted into the techno-commercial world as “management trainees”. To their utter dismay, they realise that their technical  education has no direct relevance to the day-to-day work. On the contrary, the business of “dealing with people” is something they have not been properly introduced to. No wonder they imitate their seniors.

 During the formative stages  of  his working life, a junior is highly influenced by his seniors, and the development of his personality depends on the sort of seniors  he comes across. Some managements  boast of having a structured programme for new comers, giving a holistic view of the organisation. A newcomer is religiously attached to a “mentor”, supposed to be his friend, philosopher and guide. In reality, the programme comprises nothing more than a routine transfer from one department to     another, enough for him only to get a rough idea of the organisation’s activities.

The “mentor”, rated as average by the higher-ups, seems to be the worst obstacle. For, he tries to make average workers out of the trainees.  Creativity, dynamism, or the courage to change the methodology for improvement are alien words  for most of these “mentors” Many an innocent question is shot down by referring to the  organisation’s tradition and culture.
Hence, after confirmation, the techno-managers are left to fend for themselves. The only ways they acquire their managerial skills are  personal acumen and intuition.

The following guidelines may help activate management trainees’ thought process  and make better  managers out of them :
· Invest on your image : A manager should always be tastefully dressed. The visual impression  matters, lending a distinct advantage at the starting block
· Don’t become a faceless bureaucrat : Don’t rule by rules only, a warm smile is the foundation of success.
· Believe in the simplistic role of a good manager : Accomplishment of a task with a sense of well-being for the self and the environment.
· A sense of homour is the elixir to successful completion of a task while enjoying it.
· It is always advisable to look at the brighter side of a task which you dislike but cannot avoid.  This gives you peace of mind and reduces stress.
· Believe in the philosophy “We also work” without missing life. Enjoy life without blurring the  focus on your job. Be a complete man with your family, friends and colleagues. They also  deserve something from you.
· Whenever you work, target “Excellence” and let the world know it in a discreet way. Don’t  allow others to claim your achievement. Use your tact to highlight yourself.
· Bring yourself down to the level of an intellectually inferior group while dealing with one to  establish a successful communication. This does not downgrade you. On the contrary, it has  the opposite effect on the group.
· While dealing with a superior group, don’t feel inferior. Act confident with what you are. Don’t  try to match the superior-group members with a hollow base.
· “Let’s do it now and think later to improve on it” – For good organisers it’s something very effective to believe in the saying to make dreams  come true.
· “Applied thought  reading” is a very effective tool of efficient managers. Quick reading of  situation by casting oneself  in the other’s die and getting prepared to interact give a distinct  edge in all situations.
· Unlike the mythical Arjun, focus on your target without losing sight of the back drop. This doesn’t dilute concentration on the target but suggests, that as a manager one should take  continious feedback from the environment and modify  the target accordingly.
· Don’t claim your subordinates’ or peers’ work or idea as your own. Acknowledge and appreciate them in public and recommend them to your superiors. By doing so, you gain the confidence, trust and loyalty of your peers and subordinates.
· Take the lead in all jobs with conscious effort to suppress your name. You will be amazed to find it omnipresent.
· Lend thy ears : Give a patient hearing even if you don’t like the topic till you discretly switch to one that suits you. Don’t be abrupt.
· One shouldn’t  try to demand respect because of his superior knowledge or efficiency by   pinpointing subordinates’ or peers’defficiency. On the contrary, highlight  their efficiency and educate them to overcome their defficiency. This will earn you respect.
· Inducting a sense of belonging for a mission is essential  before conducting  it.
· Its more effective to create a motivating environment than a person-specific motivational effort which sometimes irritates the targetted person.
· Discreetly different techniques  should be adopted for motivating intellectually unskilled, skilled and super-skilled workers. Focus should be on intellectual quality not the position he’s holding.
· It is equally important to manage the “boss” along with the subordinates. You should make your boss comfortable efficiency and try to align his thought process to share yours for mutual gain.
· You shouldn’t antagonise  your boss, directly or indirectly, even if  he is worthless. Have respect for the chair. Every boss isn’t capable of doing you a good, but all of them have the power to harm you.
· Don’t try to buy cheap popularity, demonstrating chivalry by fighting with superiors for the  cause of subordinates. It’s always possible to reason  with them and find a workable solution.
· Eulogising  ( read appreciation) is an art to be utilised scientifically for miraculous results.  There’s no one on earth who doesn’t enjoy it, at least subconsciously.
· Don’t make yourself indispensable. This blocks upward movement. Develop subordinates by  delegation who can easily replace you.

The guide lines can lead trainees towards managerial excellence. All of them may not have   detailed theoretical support, buy the consititute the “philosophy of work”, successfully paractised before being  preached. 

P Das, SAP Consultant

1 comment: